cypr idealne miejsce na wakacje larnaka

Cypr – idealne miejsce na wakacje

Decyzja o odwiedzeniu Cypru w zimie była podyktowana moim nieokrzesanym parciem na odwiedzanie kolejnych, nowych miejsc. Wybierając się do Jordanii, o której pisałam sporo TUTAJ mieliśmy do wyboru 3 opcje. Pierwszą z nich było spędzenie w niej całych 2 tygodni (w naszym przypadku nierealne), drugą było połączenie Jordanii i Izraela, co ze względu na spore ceny w Izraelu było nieco poza budżetem. Trzecia opcja, którą ostatecznie wybraliśmy okazała się optymalna. Większą cześć wyjazdu spędziliśmy w Jordanii, a ostatnie 4 dni na Cyprze. Z Cypru wracaliśmy do Polski już bezpośrednio.

Jak dotrzeć na Cypr?

Sposobów jest wiele. Najszybciej i najtaniej na Cypr zabierze nas Wizzair z Okęcia. Wybierając tą opcję decydujemy się na lądowanie na lotnisku w Larnace. Jeśli zdecydujemy się na przelot Ryanairem (wylatując z Katowic lub Krakowa), to musimy pamiętać, że samolot wyląduje w Pafos. Można też wybierając się do Grecji, Izraela czy wspomnianej wyżej Jordanii odwiedzić Cypr tak jak zrobiliśmy to my. Może okazać się, że jest to opcja znacznie tańsza. Nam udało się trafić na znakomitą cenę biletów z Ammanu do Pafos. Za 4 osoby z bagażem rejestrowanym zapłaciliśmy 300 złotych. Problem pojawił się w drodze powrotnej do Warszawy. Nie byliśmy pewni kiedy konkretnie wracamy i ten brak decyzji kosztował nas sporą dopłatę. Warto więc kupując bilety, zaplanować z góry datę powrotu i kupić bilety wcześniej.

Na Cypr możemy również dolecieć z rodzimym przewoźnikiem: LOT. W tym wypadku również wylatujemy z Okęcia i lądujemy w Larnace. Minusem tego rozwiązania są godziny lotów. Wizzair jest pod tym względem znacznie wygodniejszy. LOT wypełnia przelotami na Cypr pustkę w terminarzu i nie dość, że do Larnaki wylatujemy w nocy, to jeszcze lot powrotny zaczynamy nad ranem. W przypadku podróży z dziećmi ta opcja raczej odpada.

Kiedy jechać na Cypr?

Pisząc w tytule, że Cypr to idealne miejsce na wakacje wcale nie miałam na myśli jedynie najcieplejszych miesięcy w roku. My spędziliśmy na Cyprze 4 wspaniałe dni w środku polskiej zimy. Początek lutego okazał się tak samo dobry jak każdy inny miesiąc. Oczywiście nie było upałów, woda w morzu była chłodna ale było bardzo mało turystów, wyspa była niesamowicie zielona, a ceny w hotelach były znacznie bardziej konkurencyjne niż w sezonie. Jeśli lubicie upały to możecie wybrać się na Cypr w trakcie trwania kalendarzowego lata. Warto pamiętać, że może być na prawdę gorąco. W zeszłym roku w maju temperatury dochodziły do 40 stopni w cieniu.W tym roku na początku kwietnia było ponad 20 stopni i sporo słońca. W lutym mieliśmy 1 zimny i wietrzny dzień (około 16 stopni i sporo chmur), 2 bardzo ciepłe i słoneczne (ponad 20 stopni i zero chmur) i 1 ciepły i deszczowy (około 20 stopni i przelotne opady). Dla nas pogoda była w sam raz.

Cypr nie jest przesadnie duży ale w zależności od miejsca do którego się wybierzemy możemy spodziewać się różnej pogody.

W okolicach Pafos zawsze wieje bardziej niż w pozostałych miejscach. Jest tak też chłodniejsza woda w morzu i większe fale. Larnaka ma bardzo szeroką plażę z ciepłym płytkim morzem, jest tu też cieplej, a klimat wydaje się łagodniejszy. Najgoręcej jest na północy wyspy w okolicach Nikozji i kurortu Aya Napa – tutaj też morze jest ciepłe i bez fal.

Kurorty na Cyprze – który wybrać

To pytanie zadaje sobie wiele osób, podróżujących w nowe miejsce. Wybór jest szczególnie utrudniony jeśli wybieramy się w nowe, nieznane miejsce i chcemy żeby nasze wakacje były udane. Na Cyprze nic nie powinno nas przesadnie rozczarować ale warto wiedzieć kilka rzeczy o każdym z miejsc, jeśli chcemy spędzić większość urlopu w jednej lokalizacji.

Larnaka

Znany i lubiany kurort w południowo-wschodniej części Cypru. Co przyciąga do niego turystów z Polski? Na pewno jest to miejsce łatwo dostępne, z piękną i szeroką, publiczną plażą, ogromną ilością mniejszych i większych knajpek oraz szerokim i długim deptakiem. To co zachwyciło nas w Larnace to piękno samego miasta, które jest spore, ogrom wąskich, romantycznych uliczek i dostęp do tanich noclegów w centrum. Larnaka oferuje typowo miejskie wygody: sieciowe sklepy, piekarnie i spożywcze markety ale nie traci przez to typowego nadmorskiego charakteru. To świetny wybór dla tych, którzy lubią mieć wszędzie blisko i nie przeszkadza im zgiełk rodem z hiszpańskiej Costa Brava.
To co przemawia na korzyść Larnaki to idealne połączenie autobusowe z lotniska do centrum miasta. Czas jazdy to 20 minut, cena 1,5 euro od osoby dorosłej, dzieci płacą połowę stawki.
Nasz nocleg w Larnace: BLAZER RESIDENCE

Cypr idealne miejsce na wakacje

Limassol

Miejscowość zlokalizowana gdzieś w połowie drogi pomiędzy Larnaką i Pafos ma sporo fanów wśród turystów z Wielkiej Brytanii i Francji. Jest to chyba najdroższą i najbardziej ekskluzywna lokalizacja na Cyprze. Trzeba o tym pamiętać zarówno przy wyborze noclegów jak i planowania budżetu na pobyt w tym miejscu. Ceny są tu zdecydowanie wyższe niż w innych miejscach na Cyprze, hotele nieco bardziej luksusowe i nowoczesne, a w restauracjach musimy się liczyć ze średnio 20% wyższymi cenami. Plus tej lokalizacji to znacznie bardziej nowoczesne hotele, mniejsza ilość turystów i piękne widoki. My w Limassol nie mieszkaliśmy ale byliśmy w tym mieście i robi świetne wrażenie.

Pafos

To niezwykle malowniczy kurort oblegany przez ludzi starszych, głównie z Wielkiej Brytanii i Niemiec. Codziennie w knajpach spotykaliśmy turystów z balkonami, na wózkach, o kulach i w wieku 80+. Jeśli lubicie imprezować to omijałabym Pafos szerokim łukiem. Ceny w Pafos nie należą do niskich, a hotele zlokalizowane są w sporej odległości od promenady, chyba że stać nas na wydatek rzędu 600-800 złotych za dobę. Plusem Pafos jest nieziemska linia brzegowa, małe plaże wśród skał, znacznie mniejsza ilość turystów i fajne, klimatyczne centrum miasteczka. Ceny w restauracjach są dość wysokie. Na plus dla tej lokalizacji jest bliskość lotniska (podobnie jak w przypadku Larnaki dojedziemy do miasta autobusem w 30 minut), dobry dojazd do pozostałych miast na wyspie i sporo tras spacerowych. Żeby dostać się do miasta z hotelu musieliśmy podjeżdżać autobusem. Jeżdżą co 15 minut do głównego dworca na nabrzeżu ale trochę kosztują. Za osobę płaciliśmy 1,5 w jedną stronę, a to tylko 4,5 km.
Nasz hotel w Pafos: KING EVELTON BEACH HOTEL & RESORT

cypr idealne miejsce na wakacje pafos

cypr idealne miejsce na wakacje pafos plaża

Aya Napa

To kurort najchętniej wybierany przez polskich turystów ze względu na typowo wakacyjny charakter. Próżno szukać tu atrakcji w zimie ale latem miejscowość tętni życiem. Ogromnym plusem tego miasteczka jest ilość hoteli i knajpek, bliskość do Nikozji i granicy z turecką częścią Cypru, którą koniecznie trzeba odwiedzić. Aya Napa słynie ze swojej zjawiskowej plaży: Nissi Beach, szerokiej promenady i ogromnej ilość sklepów i barów. To chyba najbardziej imprezowa część Cypru mająca jednocześnie sporo śródziemnomorskiego charakteru. Minusem jest spory hałas i ilość Rosjan w hotelach – potrafią zachowywać się bardzo głośno. Najbliższym lotniskiem jest to w Larnace więc trzeba się liczyć z ponad godzinnym transferem. Ceny lokalnie nie różnią się znacząco od tych w Larnace.
Nasz nocleg w Aya Napa: GREEN BUNGALOWS

cypr idealne miejsce na wakacje aya napa

cypr idealne miejsce na wakacje aya napa nissi

Podsumowanie:

Cypr, który miał być relaksującym i nie specjalne ekscytującym przystankiem okazał się pięknym miejscem z południowym klimatem i żałowaliśmy, że mieliśmy tak mało czasu. Spory wpływ na tak pozytywne odczucia mieli ludzie których spotykaliśmy: ciepli, ciekawi nas, mający w sobie spory pierwiastek gościnnych greków, wesołych turków ale i angielską powściągliwość. Chociaż ten zestaw cech brzmi nieco niedorzecznie to ta ciekawa mieszanka pięknie wybarwiła Cypryjczyków.

cypr idealne miejsce na wakacje gra w klasy

cypr idealne miejsce na wakacje kaktus

Cypr to nie jedyne miejsce które warto rozważyć planując rodzinne wakacje. Polecam też zachwycającą MALTĘ czy okolice WENECJI. Jeśli natomiast szukacie tropikalnych miejsc to zapraszam do poczytania o MALEZJI i SINGAPURZE.

Jeśli kluczowa w wyborze miejsca wakacyjnego będzie dla was rozrywka  to u naszych zachodnich sąsiadów znajdziecie LEGOLAND i PLAYMOBIl FUN PARK